Saturday, December 13, 2014

MATI ITU PASTI

Bismillahirahmanirrahim..

Syukur diberi peluang untuk terus membuka wacana di blog ni. Aku rasa tiada orang pun yang menunggu update daripada blog ni seperti menunggu sang putera datang meminang. Begitu teruja. Tapi tak mengapa kerana aku menulis dari hati. Aku tak punya diari. Blog ni sebagai wadah untuk aku zahirkan rasa.

Sudah tiba masanya untuk aku melakukan anjakan paradigma ke atas blog ni. Seiring dengan usia aku yang makin meningkat, aku nak tulis blog ni dengan lebih matang dan informatif. Kerana setiap apa yang kita buat akan dinilai Allah. Kalau baik pasti ada ganjarannya. Orang kata semakin dimamah usia, semakin dekat kita dengan kematian. Walhal, kematian itu tak pernah mengira usia. Kun fayakun. Kalau Allah nak tarik nyawa, tiada apa pun yang dapat hentikan ia daripada berlaku.

Kematian itu perlu selalu diingat kerana ia dapat menguatkan iman dan dapat menjadikan kita sebagai seorang hamba yang lebih bersedia untuk menghadap Sang Pencipta kelak. Bersedia dengan amal dan ibadah. Kerana bila kematian datang menjemput seseorang, hanya tiga (3) perkara yang terus kekal bersamanya iaitu ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah dan doa anak yang soleh.

So, kereta mewah atau rumah besar tak masuk dalam carta. Itu hanya perhiasan dunia. Bukan saya kata material itu tidak penting, tidak. Tapi sikap manusia yang kadang-kadang buat saya tertanya-tanya mengapa mereka sanggup bertuhankan material? Kereta mewah, rumah besar, pangkat tinggi melangit tidak sesekali menjamin syurga untuk manusia. Tapi jika kemewahan itu digunakan untuk jalan Allah, maka ia tergolong dalam 3 perkara yang akan kekal bersama kita walau nyawa sudah berpisah dengan jasad.


Fitrah manusia. Memang tidak pernah lekang daripada melakukan dosa dan kesilapan. Tapi, pohonlah agar hati selalu hidup dengan zikir kepada Allah SWT dan selawat ke atas baginda nabi SAW. Mohon agar hati selalu ingin melakukan kebaikan. Juga mohon agar diri selalu diberi hidayah untuk terus berdoa kepada Yang Maha Mendengar.

2.14 am. 14/12/2014

Allahu...



No comments:

Post a Comment