Saturday, December 13, 2014

TEST DARIPADA TUHAN

Bismillah...

Hidup kalau tiada ujian, itu bukan hidup namanya. Ujian dan dugaan itu umpama rencah dalam masakan. Dugaan ini lah yang membuatkan hidup manusia menjadi lebih menarik dan indah. Jangan bersungut apabila ujan datang menyinggah. Sebaliknya bersyukur. Kerana ia adalah pemberian daripada Allah kepada manusia. Dan pemberian itu adalah terhad. So, bersyukur itu perlu !

“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” – Surah AlBaqarah : Ayat 214

Setiap karakter dalam pentas dunia ini punya dugaan hidup masing-masing. Ahli korporat berpangkat Dato', pegawai atau mak cik cleaner di pejabat, semua punya dugaan dalam hidup. Cuma bentuk dugaan itu mungkin berbeza mengikut tahap kemampuan. Banyak bukti yang sudah termaktub dalam Al-Quran;

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”– Surah AlBaqarah : Ayat 286

 Ujian dan dugaan itu perlu diambil positif iaitu sebagai papan tanda di kala memandu di atas jalanraya kehidupan. Ujian itu sebagai pemandu arah apabila manusia itu sedikit tergelincir daripada mengingatiNya. Lalu, Dia 'mencuit' hati manusia untuk kembali mengingatNya.

Kerana itu, apabila diberi ujian, manusia harus bersyukur. Jika tiada ujian hidup, mungkin ujian dalam bentuk lain pula datang menghinggap. Itu rahsia Dia. Kita sebagai manusia perlu sentiasa optimis dengan setiap yang berlaku. Kerana apa yang berlaku adalah perancanganNya.

Pengalaman aku menghadapi ujian hidup sangat mematangkan diri aku di kala berhadapan dengan ujian-ujian yang lain. Kerana itulah pentingnya belajar daripada pengalaman. Ia mengajar kita untuk lebih pandai mengatur langkah dan mencatur dalam kehidupan.

Ingat, dunia ini adalah pentas lakonan. Pelakonnya adalah manusia. Dan jika manusia itu "well-performed" di dunia for the sake of akhirah, maka beruntunglah dia.

 Sekian. Wallahua'lam..

2.49 am. 14/12/2014

No comments:

Post a Comment