Tuesday, December 16, 2014

jodoh adalah cerminan akhlak

Bismillahirahmanirrahim...

Jodoh itu punya maksud yang tersendiri. Jodoh boleh jadi jodoh kekal atau jodoh pendek (contoh: cerai). Fenomena sekarang, ramai dari kalangan kita terlalu memilih pasangan hidup sehingga sanggup membujang untuk tempoh yang agak lama. Walaupun jodoh kita sudah tertulis di Luh Mahfuz sejak kita dalam kandungan lagi, tapi usaha untuk mencari pasangan itu juga perlu.

Harus diingatkan, jodoh memang sudah tertulis tapi akhlak pasangan itu belum pasti bagaimana. Justeru, untuk memastikaan kita mendapat pasangan hidup yang baik akhlaknya, indah rupanya dan sempurna ibadahnya, maka kita terlebih dahulu menjadi sebegitu.

"Jodoh anda adalah cerminan akhlak anda."

Jika baik akhlak seseorang, maka dia layak mendapat pasangan yang baik akhlaknya. Jika dia tidak mendapat pasangan yang baik, maka itu adalah ujian Allah SWT kepadanya supaya dia menjadi lebih kuat dan bersabar.

Saya tertarik dengan pasangan kahwin muda di kampus saya. Alhamdulillah, saya melihat kedua-dua (isteri dan suami) punya akhlak dan nilai agama yang baik. Ketika ada gap sebelum masuk ke kelas, mereka ambil peluang untuk ke masjid menunaikan solat.

Sungguh, perkahwinan itu manis jika disulam nilai agama di dalamnya.

Kesimpulannya, jika mahu pasangan yang baik, kita terlebih dahulu bermuhasabah dan berubah untuk menjadi seseorang yang lebih baik dan berkualiti dari segi akhlak, ibadah dan akidah.

Paling mudah, contohi saja role model seluruh alam, Rasulullah SAW. Akhlak baginda dalam bermuamalah, dlm bab kekeluargaan, tanggungjawab baginda terhadap keluarga dan seluruh umat, begitu juga ibadah dan akidah nabi yang tiada tara. (Sollu 'ala nnabi)

Moga entry ini dapat mencelikkan mata hati kita :)

Wassalam.


No comments:

Post a Comment