Tuesday, October 18, 2011

.:: aurat kaum Adam yg ciput ::.

Assalamualaikum, member2 sume..:)
haaa, hari ni aku xde ape nak citer, just pasal aurat kaum Adam yg ciput tu je (tp still ramai yg susah nk jaga

memang laa, maybe korang akan pikir;
 "alaa, pakai short je kot. tu pon nak kecoh?"
haaa, that's wrong..totally wrong..sebenarnye walau dalam keadaan ape sekali pn kita kena jaga gak aurat kita.
same gak macam wanita..aurat tetap aurat. tak kira la dalam bilik ke tengah bersukan ke. tu bukan alasan kita leh dedah aurat..
hari tu aku ade wat satu page kat facebook. page "Tak-suka-lelaki-islam-pakai-short-sape-yg-nak-tengok-lutut-awak..ni page aku wat sendiri..dan aku suh la kawan2 aku yang setuju ngan statement aku tu like..tapi ade plak mamat2 yang kurang macho cm nk argue ngn aku la..
dia cakap, "Kema, asal kau buat page cmtu? alaa, bese la lelaki pakai short. dalam bilik panas dowh". 
haa, cmtu la lebih kurang ayat dia.
aku pun dengan selamba badak jawab, "alaa,, panas kat dunia cmne sangat la kn kalo nak dibandingkan panas kat neraka?", terus dia terdiam..
niat aku bukan  utk menghentam kaum2 Adam ni. aku pon tak perfect..tapi utk mengingatkan je. mungkin dorang terlupa. ape salahnya saling mengingati :)


 JANGAN jadikan seluar pendek tu sebagai pakaian seharian. nanti saje2 dapat dosa kering kn. hmmm~
aku kalo boleh memang nak sangat tengok IMAN umat2 islam teguh dan kukuh..takkan melambung kalo ade 'tsunami'..tapi mcmne iman nak teguh kalo kita sendiri tak peduli orang tengok aurat kita. tak ikut ape yang Allah suruh..pakai seluar 3 quarter pn okey la, der..asalkan tak nampak lutut awak yg berparut tu..hehe :p
ramai yang anggap ni perkara REMEH. tapi bagi aku kalo bab2 HUKUM agama, takde yang boleh diremehkan..


haaa, lagi satu situasi time nak main bOla or ape2 sukan..nape perlu pakai short? bukan ke agama melarang? tapi kita wat tak endah je kn..sbb da terbiasa kott..kalo nak pakai sangattt, ok laa. tp pakai tight skali. jgn bagi org nampak lutut awak yg berparut tuh..huhu.


~gambar contoh~


kawan2 aku yg lelaki sume pakat tak nak 'LIKE' page aku tu. alasannye, sbb dorang sendiri pn pakai short..haha..kelakar pn ade gak..
dorang duk tanye nape aku duk sibuk2 ngan aurat kaum dorang. nape tak tegur dan perbaiki dulu aurat kaum Hawa ni..
jawapannye adalah; sbb dorang yang akan jadi ketua keluarga dan akan memimpin isteri dan anak2..kalo aurat dorang sendiri pon tak terjaga, agak2 cmne aurat isteri dorang? mungkin dia pon tak kesah kalo isteri kuar pakai short gak..dah tu dia kuar boleh je pakai short? amacam, da clear? haaaa..jgn memain~~
nanti isteri dan anak2 akan menarik si suami atau si bapa yg tak ajar dorang cara islam yg betol..sbb dorang tu semua adalah amanah kpd si suami..ingat tu~~


 sO, kpd sume kawan2, cik abang cik abang, dan pakcik2, tolong laaaaa stop pakai seluar yg nampak aurat (atas lutut)..kalo seluar 3 suku is okey sbb bawah lutut..:)
okay, aku ase cukup sampai sini la kott..maaf kalo ade salah silap or terkasar bahasa..
saya sbg hambaNya yg dhoif hanya nak saling mengingati sesama kita..
wassalam....:)

No comments:

Post a Comment