Friday, April 1, 2011

sikap suke meminta-minta..

bismillahirahmanirrahim..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang..


okey, first of all, aku nak sentuh sikit la pasal SIKAP rakyat malaysia yg suke MEMINTA-MINTA..
~dlm erti kata lain-meminta sedekah..


nak dijadikan cerita, td aku ngn kawan2 gi laa masjid jamek sbb nak temankan kwn aku tu nk beli kain baju kurung.


seusai aje kitorang kuar dari KTM, ternampak lah ramai pengemis kat tepi2 tempat pejalan kaki kt sana..


dalam hati aku mmg terdetik la rase kesian tu..
 tapi ,lame kelamaan kami berjalan di sane, aku perasan ramai lah pulak yg mengemis kt sini..


kalo golongan warga tua atau golongan yg x berupaya tu ,aku x kesah sgt..


tapi, yg menghairankan aku , pengemis tu cukup sifatnye dan nmpak mcm normal..
ciap pakai high heel lagi..ish3,, kasut high heel pun dia mampu beli..


eh, kalo cukup sifat semua tu ,nape x keje mcm org lain? nape mesti nak meminta2..


islam pun melarang umat nye meminta2..:)


hari tu pun ade berita pasal pengemis yg berjaya m'peroleh pendapatan sebanyak RM30,000 sebulan, hasil dari pengemisan..



>> gambar contoh >>


wow! mane nak cari duit sebanyak tu dlm mase sebulan..
mereka mengambil kesempatan di atas kemurahan hati rakyat malaysia..


ya, TAK salah kite menderma, malah dlm islam pun sgt MENGGALAKKAN penganutnye bersedekah..


tapi...


my point of view..


kalau peminta sedekah tu SIHAT walafiat and NORMAL je..lebih baik dorang pegi keje kat tempat lain..at least dorang dapat hasil dari KERINGAT dorang sendiri..x kesah la, keje sapu sampah ke ,cat bangunan ke..yg penting rezeki yg HALAL..keje sapu sampah tu jauh lagi MULIA dari meminta sedekah..BUKAN aku menghina pekerjaan meminta sedekah tu, jauh skali utk mengata, tapi dorang pikir la sampai bila dorang harus mengemis..x kan smpai tua..cube la pkir..


kerajaan sepatutnye ambil tindakan yg keras kpd pengemis jalanan yg x layak utk mengemis (sehat n normal )..
nanti ape pandangan masyarakat luar ,(especially tourists yg dtg ke malaysia) bile melihat keadaan spt ini berlaku..


mane maruah negara mahu diletakkan..?


yes, mmg tiap2 negara pun ade perkara spt ini berlaku..mmg tidak dapat dinafikan..tapi, jumlah nye xde lah byk mcm kat malaysia ni..


sO, aku harap kite sbg rakyat Malaysia xperlu lah menyumbang kpd benda2 spt ini..


it's fine kalo nak bg sedekah kat FAKIR MISKIN or OKU , tapi kalo org yg mengemis tu sehat je...aku ase x perlu kOt..





okey, dah...that's all frOm me..


aku cume nak citer ape yg aku NAMPAK dan ape yg aku TAK berkenan..


>> SHORT NOTE; kalo nak bg sedekah tu ,tgk la dulu sape..adakah dia layak utk diberi sedekah..bkn sy melarang anda bersedekah..so, jgn salah faham ok..amalan BERSEDEKAH itu SANGAT BAIK dan digalakkan dalam islam..tapi biarlah berpada2..


sesungguhnye tangan di atas lebih baik dari tgn di bawah..pkir2 kan lah..


>> yg baik semuanye dari Allah, yg buruk adalah kelemahan sy  sendiri..MAAF jika ade butir bicara yg menyinggung sesiapa..


assalamulaikum wbt..:)

No comments:

Post a Comment