Saturday, April 2, 2011

hey! kaum Adam..>>



okey,, tgk tajuk kat atas..nape ngan kaum ADAM ni?

hmm..cter nye cmni..

smlm aku ngn kawan2 gi kat masjid jamek..hari jumaat..

tengahari tu kitorang pun nak balik laa..time tu dah pukul 1 lbh dah..otw nak balik tu, aku nmpak ramai je kaum Adam kat situ..

dlm hati aku berbisik, "eh, dorang ni x gi sOlat jumaat ke ? selamba badak je duk sini.."

pastu terdengar lah azan berkumandang menandakan dorang mmg wajib gi sOlat jumaat..(khutbah pon dorang x dgr )

tapi!  aku tgk dorang(kaum Adam ) selamba badak je jalan2 ,tgk2 pakaian n brg2 kat situ (cm ade hati lg nak bershopping )..wey, panggilan Allah tu lagi penting la weh! atOyai...

aku x mampu nak tegur dorang. ape, ingat aku ni JAIS ke..? kang kalo aku tegur ,ngn aku2 skali kena PJJ (pelempang jarak jauh ) hehe..

aku hanya mampu membenci dalam hati je..(selemah2 iman nye aku )huhu..:(

kami wat bOdO je la (kata td benci dlm hati je ), jalan menuju ke stesen KTM nk beli tiket..nak balik dh laa..

rupe2 nye RAMAI lagi para muslimin( ayat sopan noe ) yg duk kat situ..

haiyya..! apa lu olang wat kat sini meh? kalo cina gua tadak kisah punya..tapi lu melayu islam..(tiba2 slang amOi mane aku kebas )..

tgh kitorang turun ngn escalator tu, tiba2 ade la 2,3 org budak kecik cepat2 turun..terburu2 nak sampai bwh..
sambil pegang SEJADAH..

oOwwh, nak sOlat jumaat rupenye..haaa, tgk?? budak2 pun lagi BAIK dari abg2 yg x gi sOlat tadi tu..
haisshh, MALU nye kalo sy jadi abg tu..kih3...

haaa, sampai je kat bawah, kitorang pun gi la beli tiket..tapi, ape yg aku nmpak?

jeng..jeng..!!

haaa, ambik kau! abg2 pOlis sikit punye baik duk berkawal kat situ..
aiseyman,, cik abg ni x ingat ke hari ni hari ape? ke dorang x dgr azan td?
mustahil lah,, azan sikit punye kuat tuuuuuuu...
okey, aku x nak tambah dOsa duk fitnah dorang..aku pon ber' husnuzhOn' je la (bersgka baik )..
maybe dorang terpaksa keje kot..
tapi, x kan la xde pOlis wanita yg boleh gantikan tugas dorang tu jap..jap je pun kak pOlis~

aku x nampak pun ape2 pkerjaan yg bOleh halang kita dari mngerjakan SOLAT..
kalo bOs cina skali pon, dia pun tentu paham..ni masalah diri kita sendiri..yg x bpe nak ingat Tuhan..jgn la wat alasan bOs x bg solat ke ape ke..tu semua hanya excuse la der~~



sedangkan pd zaman nabi dulu, sblm perang, para tentera semua bersama2 sOlat berjemaah..tu sblm nk gi perang tuh! kalo cik abg pOlis td tu ape cer? duk berjaga kat situ je pun..-ok, utk jaga kselamatan rakyat..tp ,leh je kan ganti ngn akak pOlis kejap time sOlat..kn? hehe..
tak kan laa nak abaikan urusan kita ngan Allah semata2 sbb tugas tu .(leh ganti ngn wanita kn )..

setahu aku laa..kite leh tinggal sOlat di atas sebab2 ni je..:

> PENGSAN
> GILA
> UZUR
> TERTIDO (kena qadha' balik )
> and MATI.........( mane ade org mati leh bangun sOlat? hehe )

sO, xde alasan la cik abg ni nak tinggal sOlat jumaat hanya sebab nak berkawal kt situ je..

abg aku pun pOlis laa, dia pun ade gk cakap yg mostly pOlis2 yg keje ngn dia tu mmg TAK solat..
 harap2 laa, dOrang akan dpt hidyah dari Allah Ta'ala..

amiin..:)

okey, tu je laa yg aku nak membebel hari ni..
MAAF kalo ade sape2 yg terasa..aku cume citer ape yg aku TAK berkenan je..

huhuu..sesungguhnye sOlat itu tiang agama..bayangkan kalo rumah kite x de tiang? leh ke kite duduk kt rumah tu? of coz x leh kn..so....,, let's think about it! ~pesan kt diri sendiri jgk..

ok, assalamualaikum...:)

No comments:

Post a Comment