Sunday, March 27, 2011

>> Can We judge a bOOk by itS cOver??

 
haaa, ape pendapat korang ngan tajuk kat atas ni??
ok, kalo nak senang, meh sini aku bagi contoh..


ok, katakan lah korang gi kat kedai buku..then, korang nampak ade 2 buku yang menarik kat situ..


1 buku tu duk kat atas rak, CANTIK bersampul KEMAS..
and lagi 1, buku yang x bersampul dan nampak cm BURUK je ,yg diletakkan kt bawah bersama2 buku lain..nmpak buruk sbb dah ramai yg belek2 dan bace..


so, yang mane korang akan BELI??
mesti buku yang CANTIK yg duk kat atas rak tu kan?
sbb buku tu cantik dan nampak baru..walaupun kita x tau lagi isi buku tu BEST ke x..


haa..so, ni lah yang aku nak sampaikan..
luaran tu sedikit sebanyak mencerminkan dalaman..
kalo cOver depan buku tu cantik ,mesti kita expect cite kat dalam tu pun BEST kn?
sO..
(harap korang phm la ye )


TAPI! kalo kita pi tanya orang yang x pakai tudung kn, kompem2 dorang TAK setuju ngan statement nih..hehe.
nape agak2??
sebab kalo kita pi tanye kat dorang, 


"weh, nape ko x pakai tudung wey? x takot kat Tuhan ke?"


and dorang akan jwb, 


" wey, ko jgn pandang rendah kat aku tau..walaupun aku x pakai tudung, tp hati aku baik..eleh, yang pakai tudung tu pun x semestinya BAIK.."
ni antara alasan yang dorang bagi..


but, the question is, adakah korang pasti korang BAIK sedangkan korang TAK laksanakan perintah yang Allah suruh ,which is cOver aurat??





tapi, dorang akan jwb lagi, 


"alaah, yang pakai tudung tu pun ramai je yang x baik..buat maksiat ,dating n macam lagi..kadang2 tu ,benda yang kitorang x sanggup nak buat tp dorang buat je.."


so?? what dO you think?


bagi aku orang yg berfikiran cmni adalah org yg berfikiran SEMPIT (lg sempit dr lubang telinga )
sbb ape?


sebab.. dOrang hanya fOkuskan kat org yang pakai tudung tapi wat maksiat tu sje..nape dOrang x pi tgk ramai muslimah2 (yg betol2 muslimah laa) yang berjaya kat luar sane tu..


contoh paling best aku bg, saudari FATIMAH SHARHA...korang kenal x beliau?
aku sungguh2 RESPECT kat dia..
tudung dia pun LABUH je..tp tudung tu x jadi penghalang pun utk dia berjaya..
nape kita x ambik dia sbg CONTOH? nape asyik duk pikir menda2 yang buruk je..


haaa, berbalik pd cite sal pendapat bdk 'free hair' tu plak..
ade jgk yang bg ALASAN kalo di tanya nape x pakai tudung..


jawapan nye sgt senang, "tak sampai SERU lg nk pakai tdung."


eh, helloO cik kak..tak kan nak sampai SERU LAIN dulu baru nak pi cari tudung kat masjid jamek tu kOt..


ye, betol..bkn senang nak berubah tiba2 pakai tudung..nanti org ingat kita buang tebiat plak..
tp slow2 laa..Allah tgk usaha kita..:)


dan yang paling PENTING !
HIDAYAH tu milik Allah.. DIA boleh je bagi kat sape2 yang DIA nak..





TAPI! kita kena laa CARI hidayah tu.. berusaha sendiri nak berubah..
xkan nak tunggu sampai SERU ,takot nanti seru lain dulu yang dtg menjemput..
hehehe (nasihat kt diri sendri gk )..


sO, ape yang aku leh cakap kat sini, LUARAN tu jugak mencerminkan DALAMAN..
kena laa jaga luar dan dalam..
peribadi dan akhlak..
balance kan lah antara hubungan dgn ALLAH dan hubungan dgn MANUSIA..


 ISLAM  tu MUDAH tapi janganlah kita MEMPERMUDAHKAN kn lg..


okey? sO, chill..!
sori laa kalo aku byk membebel..hihii~
sebenarnye aku tulis ni pun utk diri aku jgk..dlm usaha nak perbaiki diri..
sbb manusia xde yg PERFECT..
 ok, tu sje je kOt..tataaa..


assalamalaikum....>>

No comments:

Post a Comment