Tuesday, May 21, 2013

ibu 3 kali, ayah sekali.

Bismillahirrahmanirrahim..

Dikala menunggu azan subuh berkumandang, aku ingin membuang sawang-sawang yg bersarang di blog aku ni. ya, agaknya dah hampir setahun blog ini terbiar tanpa ada sebarang pengisian.
aku sibuk dengan hal belajar. harap maklum.

memang aku sibuk lately ni, tapi tipulah kalau aku kata aku tak tahu berita semasa. tahu gok skek-skek. currently yg pasal seorang pelakon baru yg dikenali sebagai Afiq Muiz telah bergaduh besar dengan ibunya. aku kurang pasti apa sebabnya tapi rasanya sebab mak dia tak setuju dia nak berkahwin dengan seorang gadis ni. hmm.

tak kesah la dia nak kahwin ke apa ke, tapi part yg aku nak stress kan kat sini adalah tanggungjawab seorang anak terhadap ibunya. Bagaimana yg dimaksudkan dengan tanggungjawab tu?

Patuh dan taat kepada ibu bapa selagi mana tak bertentangan dengan ajaran Islam.
haa, apa yg mak si dia ni cakap?
ntah, malas nak tabur fitnah.

ni ada hadis nabi SAW yg berbunyi:

Seorang pernah bertanya Rasulullah s.a.w :

"Siapa yang lebih berhak menerima cinta dan jagaan saya di dunia ini?"

"Ibu kamu," jawab Rasulullah s.a.w

"Dan siapa lagi?" "Ibu kamu," Rasulullah s.a.w mengulangi.

"Selepas itu siapa?" orang itu bertanya lagi.
"Ibu kamu," kata Nabi buat kali ketiga.

"Dan selepas itu?"

"Selepas itu ayah kamu."
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim.


Nampak tak betapakah kita sebagai anak wajib taat dan patuh kepada ibu pertamanya, kedua dan ketiga, dan keempatnya barulah bapa. it doesn't matter la berapa kali pun cuma nak tunjukkan bahawa jasa ibu itu sangatlah besar dan mereka berhak utk mendapat layanan yg tertinggi drpd anak2.

bayangkan dari kecik ibu besarkan kita, dah besar kita lawan cakapnya. kita membentak hanya kerana turutkan nafsu sementara.
jangan lupa, syurgamu di telapak kaki ibu. kau derhaka, kau tak bau sorga bro.

hmm, reminder untuk diri ini dan semua juga. uhuk uhuk.

Sebenarnya, bukan niat di hati nak aibkan si pelakon tampan lagi macho ni tapi ia boleh dijadikan teladan utk kita semua. as a reminder for ourselves.

 aku, kau, kita, kami dan semua mesti ada juga pernah ter atau tak sengaja buat ibu kita sedih. tu pun dah rasa bersalah gile kan. pastu cepat2 gi minta maaf. ye laa, bayangkan kalau nyawa kita ditarik ketika kita sedang melukai hati seorang yg darjatnya selepas Allah dan Rasul. ahh, pastinya azab pedih yg menanti.

nauzubillahi min zalik.

anak-anak wajib minta izin dengan ibu bapa. dalam apa jua perkara yg melibatkan hidup. nak dapatkan restu dan redha mereka. itu sangat penting demi keberkatan hidup.

Kata Abdullah Ibn ‘Amru radiallahu ‘anhu:

Maksudnya: “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa”  —-  Hadis Mauquf, Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dalam Sunannya – hadis no: 1899
-gambar hiasan-

Bertutur dengan lemah lembut dan merendahkan suara semasa bercakap dengan kedua ibu bapa sebagaimana Firman Allah dalam surah Al-Isra’ ayat 23-24 yang bermaksud:

Maka sekali-kali janganlah engkau berkata “ahh”dan janganlah engkau membentak keduanya,dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik. Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah “Wahai Tuhanku,Sayangailah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku pada waktu kecil” - (Al-Isra’ ayat 23-24)

hadiahkan mereka kejayaan dengan menjadi aset kepada agama.

sebagaimana sabda nabi SAW:

Jika telah mati seorang anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah Jariah,ilmu yang bermanfaat,dan anak soleh yang mendoakannya."

moga kita semua tergolong dalam golongan yg memuliakan kedua ibu bapa dan mendapat redha mereka. itu aset yg membawa kita ke syurga Allah.

okey, mata dah pedih. azan pun dah kedengaran. jom solat dulu.
moga hari ini lebih baik dari semalam.

wassalam :)

No comments:

Post a Comment