Monday, November 12, 2012

ada apa pada usrah?


Bismillahirrahmanirrahim..
Usrah yang berasal daripada perkataan Arab yang membawa makna keluarga, merupakan satu medan untuk ahlinya bersama-sama menjalani satu proses pembentukan yang dibina di atas semangat al-ukhuwwah al-Islamiyah.

"usrah bukan mengaji, tapi jalan mengubah diri."

usrah bukan tempat para alim, tapi tempat mereka yang ingin berubah. kerana di sinilah ramai teman2 yang sudi menuntun kita untuk bersama-sama melakukan perubahan. jika ingin berubah seorang diri tanpa bimbingan dan dorongan, khuatir pula ia akan melunturkan semangat untuk berubah kerana cabaran di luar yang maha hebat akan menghambat semangat mulia itu.

menyertai usrah adalah sangat mudah kerana terdapat banyak kelab-kelab di IPTA dan IPTS. jadi kita tiada alasan untuk menolak perubahan dalam hidup.

---------------------------------

Tepat jam 1 tengahari, kami memulakan perjalanan ke kem Sri Raudhah yang terletak tidak jauh dari UIA. perasaan gembira menyelubungi kerana tidak sabar untuk bebas dari hiruk-pikuk manusia di kampus. juga ingin bebas dari kerja belambak yang menyesakkan fikiran.

20 minit kemudian, bas tiba di kem tersebut. Allahu Robbi! sungguh indah ciptaan-Mu. alam semulajadi yang menyegarkan sesiapa saja yang bertandang ke sini.

tentatif program terisi dengan slot2 ilmiah yang sangat menarik. ilmu yang disampaikan dalam setiap ceramah terasa begitu berharga. Allah,, terasa jahilnya hamba-Mu ini. semakin belajar semakin terasa jahil! Tumpuan diberikan sepenuhnya untuk merebut ilmu agar tidak tertinggal walau sedikit pun. Maklum saja, kesibukan di kampus sedikit sebanyak menjadi batu penghalang untuk menghadiri majlis ilmu.

Slot bukan hanya terisi dengan ceramah2 dan majlis ilmu sebagai pengisian rohani, malah aktiviti jasmani yang menarik seperti explorace juga diadakan. setiap kali tiba di checkpoint, peserta diminta untuk melakukan tugasan sebelum mendapat klu untuk ke checkpoint seterusnya. di setiap checkpoint juga, peserta diminta untuk menjawab beberapa soalan seperti; apakah yang boleh dikaitkan tugasan di checkpoint ini dengan konsep ibadah?" ia adalah bertujuan untuk melihat lontaran idea yang diberikan oleh peserta. <----- untuk mengasah soft skill dalam diri mahasiswa.

part yang paling penting dalam program ini adalah kita berpeluang untuk berkenalan dengan pelajar2 yang berlainan kos dan kuliyyah. Allhu Robbi, terasa kemanisan berukhwah kerana-Mu.

di akhir program, hati peserta diterjah rasa sayu dan terharu. manakan tidak, hubungan yg terjalin atas dasar mencari keredhaan Allah dirasakan begitu sukar dipisah. usai solat zohor, para peserta bersalaman sambil berselawat ke atas baginda. Sollu 'ala Nabi. Allahu Allahu Allahu :)

------------------------------------

"Memiliki halaqah, jadual pengajian, naqib dan segala aspek 'formal' bukan bererti anda sudah ditarbiyah. kemahuan untuk berubah, merasai sakitnya perubahan diri, itulah ukuran anda sudah ditarbiyah."

"Ya, usrah bukan segalanya tapi segalanya bermula di usrah."

usrah juga berperanan sebagai "charger" dalam diri kita. jika kita lemah, usrah lah yang akan membuatkan kita semakin kuat bertahan dalam dakwah. teman-teman, sahabat sahabiah dan naqib-naqibah sentiasa ada untuk sama-sama "charging" diri sendiri. saling membantu dan mengingati antara satu sama lain. Subhanallah!
usrah juga mampu melahirkan ahli usrah "charger spies".

Changer SPIES:

S- Spriritual: qiamullail atau ibadah-ibadah lain bukan hanya berlaku dalam usrah tetapi usrah melahirkan ahli yang suka beribadah dan mementingkan aspek "spiritual".

P- Physical: riadah, rehlah, outdoor activities melahirkan ahli usrah yang mementingkan aspek "physical" walau di luar usrah.

I- Intelectual: ahli yg mementingkan aspek "intelectual" seperti pengetahuan isu semasa atau bidang2 ilmu. tidak terhad kepada satu2 bidang tertentu saja.

E- Emotional: kepatuhan, ketepatan masa dan kesabaran (3K)

S- Sosial: melahirkan ahli yang memulakan salam, perbualan dan memulakan senyuman.

Gemar saya tekankan di sini bahawa join usrah tidak rugi sedikit pun, malah jika tidak menyertai usrah maka kita akan rugi. Rugi kerana melepaskan peluang untuk berubah.

"Jangan tanya apa usrah berikan pada kamu, tapi tanyakan apa yang kamu berikan pada usrah."

sekian, jazakallahu khoir.
Assalamualaikum wbt :)

No comments:

Post a Comment