Tuesday, August 14, 2012

artis berhijrah :)

Assalamualaikum wbt. (salam sejahtera ke atas kamu)
Bismillahirrahmanirrahim (Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang)

Sejak dua menjak ni kita dikhabarkan dengan ramai artis yang berhijrah daripada dunia yang banyak merobek iman mereka kepada sesuatu yang lebih baik. Hidayah Allah siapa yg boleh menduga kan?
Saya kira ini adalah satu perkembangan yang sangat baik. Artis adalah public figure, yang kita tahu banyak memberi impak kepada peminat. sama ada impak yang baik atau sebaliknya. Jika dibandingkan dengan ulama' atau ilmuan, artis lagi banyak mebawa pengaruh kepada orang awam. memandangkan dunia sekarang sangat mengagungkan hiburan. Hiburan dengan manusia sudah seperti isi dan kuku. Ya, islam juga tak larang penganutnya untuk berhibur tapi biarlah berlandaskan syara' yang telah digariskan.

Haa, berbalik semula kepada topik asal. Sejak akhir-akhir ni industri hiburan kita banyak keluar cerita pasal penghijrahan artis wanita khususnya. Daripada 'free hair' kepada berhijab. Daripada bersosial kepada lebih menjaga pergaulan. Berpakaian lagi sopan dan bertutup. Alhamdulillah. Allah dah bagi hidayah kepada mereka. Harap-harap mereka kekal begitu.

Namun, terdapat juga suara-suara sumbang yang mempertikaikan penghijrahan seorang artis wanita ini (tidak perlu mention namanya di sini). Bukan mempertikaikan penghijrahan pemakaian hijab artis itu tapi mereka mempertikaikan pegangan politik yang di pegang oleh artis wanita tersebut. Bagi saya tiada salahnya jika dia ingin melibatkan diri dalam politik kerana itu adalah hak individu yang kita tak ada hak untuk menghalang. Terutama di negara demokrasi seperti negara Malaysia.

Ada juga yang mengatakan bahawa artis ini tidak layak untuk bercakap tentang agama memandangkan dia baru sahaja berhijrah dan tidak berapa mahir dalam bidang agama. Adakah orang yang baru berhijrah tidak layak untuk berbicara tentang agama? Bagi saya tiada salahnya jika dia nak berbicara soal agama since dia pun memang muslim. Jika dia pasti dan benar fakta yang ingin dibicarakan itu, maka siapa kita untuk mempertikaikannya? Ahh, orang buat baik pun nak argue ke. Bersyukurlah dia dah berubah jadi baik.

Tidak kurang juga dengan artis lelaki yang dahulunya lalai dan leka dalam dunia hiburan, kini telah berubah menjadi insan yang boleh menyumbang dalam medan dakwah. Contoh paling baik, kumpulan Al-Mawlid, yang dianggotai oleh bekas ahli kumpulan Ruffedge, VE dan Innuendo. Saya sangat respect kat mereka. Kumpulan yang dianggotai oleh lima orang anak muda ini mengajak kita untuk sentiasa berselawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Moga beroleh syafaat di akhirat kelak.



Walau siapa pun kita di masa lalu, ia bukanlah satu tiket untuk kita melayakkan kita ke syurga atau neraka. Apa yang dilihat Allah adalah pengakhiran hidup kita. Sama ada mati dalam keadaan baik atau sebaliknya (nauzubillah). Di samping melakukan ibadah-ibadah wajib, sertakan juga ibadah-ibadah sunat. Berdoa moga ditetapkan iman. Moga kita mendapat husnul khatimah. Ameen :)

Wassalam :)

2 comments:

  1. Perubahan yang baik..bagus dan seronok lihat artis sekarang...

    ReplyDelete
  2. yup, betul syukur sangat. harap2 kita pun cuba utk berhijrah ke arah yg lebih baik :)

    ReplyDelete