Thursday, November 4, 2010

  Assalamualaikum wbt kpd semua yg mengenali diri ini..Actually, ni first aku ade blog sendiri..Selama ni suke bace blog org lain punye je..kepingin jgk nk ade blog sendiri kn..so, aku wat la satu blog spesel utk aku..haha..Tp senanye aku agak mls berkarang2 ni..Tp aku akan buang slow2 habit buruk aku tuh..ok?hehe..
  Okey la, sekarang turn aku plak nk berkarang..hmm, nk cter ape ek..Haa! aku ade satu perkara yg nk dikongsi disini..maybe nk luahkan rase x puas hati aku? hmm..xjgk kot..cter ni aku karang general ok..x de bersangkut paut yg hidup ataupun yg dah passed away..so, kpd yg bace ni jgn lah trase ya..awal2 aku nk mohon maaf kalo2 korang terase k..jom teropong..!             Dalam hati aku ni selalu tertanya2 ,kenapa manusia xpernah puas dgn apa yg dorang ade..kdg2 tu sanggup buat ape saje asalkan dapat ape yg dorang nak..sampai sanggup bergadai itu dan ini..bak kata patah2 "biar papa, asal bergaya"..haa, sesuai sangat laa dgn statement kt atas ni..tapi masalah berat yg melanda bangsa Melayu kt Malaysia khususnya adalah sifat malas berusaha..dorang nak cepat kaya tp x nak berusaha.."Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu jika mereka sendiri yg tidak mahu mengubahnya"..hadis ni jelas menunjukkan bahawa Allah akan memberi rezeki kpd sape2 yg berusaha n kpd sape2 je yg Dia kehendaki krn tiap2 yg berlaku hanya dgn izin Nya..tiada ape yg tersembunyi dr pengetahuan Nya..            
          
          Sebenarnya bukan tu yg aku nk cter.. aku nak sentuh sikit laa pasal perangai org yg kita sendiri pon x jangka..i mean, unpredictable..tiba2 berubah n dingin..mcm daun pokok kelapa kt sebelah ni la..berubah bila di tiup angin pantai..kenapa? kita ade wat salah ke? kalo ade ,terus terang je..aku lebih suke org yg berterus terang drpd org yg diam n 'makan dalam'..kalo terus terang, kita akan tahu ape kesalahan kita n berazam x akan buat lg..aku rase cara tu lebih efektif kalo nak berubah ke arah kebaikan..ntah laa, da name pon manusia..mmg selalu lupa n alpa..tp ape salahnya kita saling mengingati antara satu sama lain..utk kebaikan bersama kn..huhu..kdg2 kita rase kita dah kenal kwn kita tp rupa2 nye byk perkara lg yg kita x tau psal dia..so, moral of the story ,kita kenalah betol2 kenal sape kwn kita..jgn la setakat kenal sifat luaran je..huhu..
*ni laa besfren sy..ukhwah fillah..
        
        For your information, aku ade je kwn2 yg perangai cmni..tp aku x nak layan sgt sbb nanti aku jgk yg sakit..so, aku lebih suke wat donno je (bak kata omputeh)..sbb aku pon mls nak cari gaduh..tepuk sebelah tgn x kan berbunyi kan? kalo dorang nak cari gaduh ,biar la dorang gaduh sorang2..nanti da penat ,benti la tu..haha..tp kdg2 terase jgk nak bg PJJ (pelempang jarak jauh) kt org cmni..(kalo ikutkan baran aku ni laa)..tp sabar kema, sabar..sabar itu kan separuh dr iman..hehe..cool balik laa..hihi..xnak sejarah time sekolah rendah dulu kembali..seraaaammm..haha~
            So, ape pendapat korang? agak2 ape yg korang akan buat kalo korang kt tempat aku?kalo korang da cukup iman ,mmg sabar laa kan..tp kalo org yg mcm aku ni ,yg imannya senipis kulit bawang je ni cmne?iman kan boleh turun naik gak..selagi boleh sabar, mmg laa cube bersabar kn..tp kalo da x boleh. aku bg jgk laa PJJ aku tuh..haha!
             okey laa, aku pon da mls nak membebel lg dah..ape laa aku ni, first blog duk membebel plak..org lain cter best2 je..haha..nak wat cmne, mood membebel aku datang time ni..adoi! korang jgn la chop aku ni suke m'bebel plak..aku cume kongsikan ape yg aku x puas hati je..huhuu..dah lega!  yahoo..! segala yg terbuku sdh aku luahkan dlm blog aku ni..haha~harap korang take note la menda2 yg baik tu..take note??cm plek je bunyi nye..mcm lah aku bg ceramah..haha..ok laa, btw ,aku akhiri speech aku ni dgn wassalam..

yg baik dtg nya dr Allah n yg buruk dtg nye dr kelemahan sy sndiri..ssgguhnya manusia mmg tiada yg sempurna..~salam syg dr sy..~akma yg x bpe sweet~ ^_^

* sori kalo gmbar tidak menepati tema..haha
* yg last tu gmbar besfren sy!
          
          
          
           

3 comments:

  1. sy tulis ni sbb sy rase nk tulis laa..hoho

    ReplyDelete
  2. memang btl..kadang2 manusia ni selalu rase diri die je yang betol..kadang2 kene gak terima pendapat orang lain..kalau kawan menegur tnda die sayang orang tu then hope kawan die berubah supaya orang len tak nmpk kelemahan kawan die.seburuk-buruk kawan kite pun susah senang die jugak yang akan tolong kite satu hari nanti.this is UMUM. tak ade kene mengene yang hidup atau yang mati.;)

    ReplyDelete
  3. yup! i'm agree with u..kte sbg manusia mmg tiada yg sempurna..blaja laa utk menerima teman kte seadanya..n teman tu plak mestilah berusaha utk m'perbaiki kelemahan dri..dan yg paling pnting, betolkan niat kte..b'kawan krn Allah..b
    temu n b'pisah hnya krn Allah..:)

    ReplyDelete