Saturday, December 7, 2013

nak kenal Tuhan atau nak cari tuan punya tulang rusuk?

Bismillahirrahmanirrahim..

Antara mengenal Allah (ma'rifatullah) dan mengenal tuan punya tulang rusuk (bagi wanita), mana lebih aula?
sudah tentu mengenal Allah bukan? kerana bermulanya iman dengan mengenal Tuhan terlebih dahalu. barulah beriman dan percaya dengan-Nya.

Cuba kita lihat situasi ini.
Pensyarah sedang berdiskusi tentang sifat-sifat Allah, cara untuk mengenali-Nya dan sebagainya. Sebahagian daripada pelajar khusyuk mendengar (termasuk mata-matanya saja yg membutang tetapi fikiran ke laut), sebahagian lagi sibuk dengan gajet masing-masing. Berfacebooking, bertwittering, berkeek, whatssap dan sebagainya. Pensyarah tetap memberi penerangan tentang tajuk yg ingin disampaikan.

Untuk kelas yg selepasnya, Ustaz membincangkan soal perkahwinan (munakahat) dan baitul muslim. Semua mata tertumpu sepenuhnya kepada ustaz. Semua mata segar bugar. Gajet masing-masing di silent dan diletak tepi. Fokus. ya Fokus. cuma segelintir saja yang buat tak endah (mungkin tidak berminat dengan topik).

Adakah jelas perilaku manusia yang ingin mendengar sesuatu yg dikurnia Tuhan namun kurang berminat untuk berbicara tentang Tuhan itu sendiri?

Apa kau lupa cinta, kasih, kahwin, jodoh itu semua datangnya dari Dia? Sang Pencinta dan Pencipta.

Seharusnya cinta Allah dan Rasul diutamakan dahulu, kemudian cinta kepada ibu bapa, guru-guru dan sesama manusia lain. Islam sama sekali tidak melarang manusia untuk bercinta malah Islam menggalakkan cinta dan berkasih sayang kerana Islam itu sendiri diwarnai dengan kecintaan. Hidup Rasul dahulu pun banyak disemai dengan kecintaan. Tapi cinta yang bagaimana ya? Iaitu cinta dan kasih sayang yang halal dan kerana semata-mata ingin mencari redha Allah.

Islam sama sekali tidak melarang umatnya bercinta dan berkasih sayang. Namun, Islam melarang umatnya menjadi hamba cinta manusia.

Buat apa mendapat cinta manusia tapi menjemput murka Tuhan?

Saya tak kata situasi ini berlaku di semua tempat. Tidak. Ianya tidak menyeluruh. Namun, ia umpama satu virus merbahaya yang mampu menyentap iman muslim sejagat. Merawat biar dari akarnya. Biar dari tuntasnya.

Letakkan matlamat utama untuk meraih redha Allah. Bukan untuk meraih cinta manusia yang menggila. Kerana cinta kerana Allah itu akan disirami dengan baja cinta dan air siraman kasih sayang-Nya yang akan membawa kita ke jannah. Dan kerana cinta Allah itu mampu membawa kita kepada jodoh yang turut mencintai-Nya. InsyaAllahu Ta'ala.

Wallahua'lam :)

No comments:

Post a Comment