Friday, June 3, 2011

Dunia oOhh Dunia..

Assalamualaikum wbt..

Hi to all my readers! Sorry lame aku tak update belog ni..bkn ape, aku bz sket r ngan keje..maklum laa, nak jd wanita bekerja la katakan..kih345…
Okey, back to story..>> ce cite ce cite..hehe..

sepanjang cuti sem ni, aku keje part time kat tempat aku..dan berbagai2 gelagat manusia aku jumpa..Either positive Or negative,  mesti ade pro and contra nye kn..


BUDAYA MENGUMPAT 




Budaya ini bukan lah satu perkara baru bg masyarakat kita..ia juge sudah seakan2 sebati dgn masyarakat melayu islam especially..masing2 dh tahu mengumpat ni berdOsa, tp still buat..so,, jgn salahkan ibu mengandung ye..hihii..
sedangkan Allah telah berfirman dlm surah Al Humazah, ayat 1 yg berbunyi ;” celakalah bg setiap pengumpat dan pencela”..

jelas2 Allah melarang hamba Nya dari mengumpat..kerana ia nye hanya akan memberi aib dan kesan negative kpd si mangsa..but, backbiting  is nOt totally wrong, sbb ade jgk mengumpat yg diharuskan, spt nak mintak fatwa dari ulama’, atau dgn tujuan nak ambil iktibar..

MEREMEHKAN SOAL SOLAT 




Muslim skrg sangat meremehkan soal SOLAT, spt ibadah itu tidak penting bg mereka..malah lebih mementingkan puasa dari solat..ape guna nye berpuasa jika tidak bersolat??  pd hari akhirat kelak, perkara pertama yg akan dihisab oleh Allah ialah solat kite.. 

tapi kalo solat pon liat, sekali seminggu je solat (tu pon solat jumaat je), mungkinkah kite akan mencium bau syurga?? Kalo ditanya sape yg mahu masuk syurga, pasti 99.99% yg akan berkata mahu..tapi kalo ditanye tang solat, sikit sgt yg cukup..so,?? tepok dada, tanya iman la der.. :p

SOLAT itu TIANG agama..jika rumah tiada tiang, maka rumah itu tak bisa berdiri gah! It same goes with muslim>> manusia tak akan berjaya sbg seorang muslim jika tiada bekalan ibadah dlm diri mereka..kerana mereka adalah antara orang2 yg rugi...

dalam surah al baqarah pon Allah ade berfirman ; “dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat”..”sesungguhnya solat itu dpt mencegah kita dari melakukan perkara fahsyar dan munkar”..ayat ini menunjukkan bahawa solat itu adalah SANGAT penting bg kita sbg hamba Allah..dalam surah Az zariyat, ayat 56 pon Allah ade menyatakan bahawa, “AKU menciptakan jin dan manusia adalah untuk beribadat kpd KU”..

banyak kali Allah bertegas pasal solat di dalam kalam Nya. Itu bermakna Allah sangat2 mementingkan ibadat solat. Ibadat yang mendekatkan hamba dengan Sang Pencipta.

TIDAK MENJAGA IKHTILAT




subhanaAllah! Aku malu padaMu ya Allah..kerana aku tak bisa mencegah maksiat di depan mata..aku hanya mampu mencegah dalam hati..Selemah2 iman nye aku ini, ya Allah..huhu..bertepuk tampar dgn berlainan jantina, bersentuhan tanpa berlapik..


 aku tak mampu utk tegur mereka, ya Allah! Hanya mampu berdoa agar mereka akan diberikan hidayah oleh Mu..

dalam surah An Nur ayat 30-31, Allah menyebut bahawa, “katakanlah kpd lelaki yg beriman agar mereka menjaga pandangan dan memelihara kemaluan nye….”(30) dan katakanlah kpd wanita beriman agar mereka menjaga pandangan dan memelihara kemaluan nye, dan janganlah menampakkan perhiasan(aurat) kecuali yg terlihat,……(31)

sudah terang lagi bersuluh. Allah menyuruh hambaNya tidak kira lelaki atau wanita supaya menjaga pandangan dan memelihara kemaluan mereka. 

 Menjaga maruah diri dan peribadi. Ayat “janganlah menampakkan perhiasan(aurat) kecuali yg terlihat” bermaksud jangan sekali-kali menampakkan aurat (wanita-seluruh badan kecuali tapak tangan dan muka),(lelaki-dari pusat hingga lutut). Wanita juga dilarang berhias dan bersolek secara berlebih-lebihan ketika keluar (kecuali utk suami dirumah).

tapi entah kenapa ramai sangat yg xleh ikut hukum Allah ni..tepuk dada, tanya iman la der~


sekian dari saya; hamba Allah..
jika ade yg salah, tolong betulkan..
wassalam...:)) 

No comments:

Post a Comment